![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhDoPvEPX5EcE_dzedzGUIWk1RQtETHu_pS6rMYVQ-2yaiAxup4jPCplUW8wm9G-mH8lU2UlL3WeLLgdNFttK8qTL9rMke7-wfxydN3jBH-Nw5xLSYZZt3OQ-WTQ3k248_VvOAC8AUKoLc/s200/images.jpg)
Letërsia ballkanike është një letërsi e përfaqësuar nga shkrimtarë që nëpërmjet artit të tyre kanë zëne një vend të rëndësishem në letërsinë botërore .Tematika që shfaqet në veprat e tyre është kryesisht e mbështetur mbi bazën kulturore ,zakonore, shoqërore e sociale të ballkanit , rrjedhën e jetës ballkanike në shekuj duke filluar që prej gjendjes së ballkanit nën pushtimin turk, luftrat ballkanike ,luftën e pare e të dytë botërore ,sistemet e realizmit socialist duke arritur në kohët e sotme moderne .
Ne veprat e tyre ata pasqyrojne karakterin ballkanas .Sipas Mark Len kreu i misionit ballkanik gjatë luftës së dytë botërore ai shprehet “ Karakteri ballkan nuk është thjeshtë një fjale , por ajo shpreh rezistencë të fortë ,krenari e këmngulje thellësore e vullnetit për të bërë ç’do sakrificë madje deri në masën e vrasjes apo marterizimit” ky është njëri çeles nderkohë që çelsi tjetër është arti pra letërsia ballkanike nëse e kupton atë ,ajo është jehonë e historisë për të kaluarën e cila është ende e gjallë . Shkrimtarët e letërsisë ballkanike jo vetëm që i sherbyen kombit të tyre por elementet e humanizmit që ata kanë transmetuar në krijimtarinë e tyre i kanë shërbyer mbarë njerëzimit . Nuk mund të lë pa përmendur lirizmin e Emineskut karakterin e tij fisnik apo shpirtin patriotik të Kazanzaqit .
Letërsia ballkanike duke u mbeshtetur mbi realitetin e saj ka marrë e ka dhënë mbi fakte ,fate përjetime nga faktorë të jashtëm e të brendëshëm nga ndjenja të përcaktuara nga vëtë ata a nga të tjerët , ky art është i ngritur e i bazuar mbi traditat e kulturës helene në letërsinë greke , mbi këngët e “Hajdukëvë” në letërsinë bullgare apo nga mbështetja mbi realizmin në atë turke por mbi të gjitha bazuar në shpirtin ballkan .
Ivo Andriç
Është ai shkrimtar i cili e ka konceptuar letersinë si një sherbim për t’ia ofruar shoqërisë me qëllim që kushdo ta kuptojë më mirë vetveten dhe universin ,ku i ka rënë në pjesë të jetoj .
Filozofia e artit është krijimi dhe sigurisht kjo plotësohet me ndjenjë ,duke i shprehur ato në mënyrë të veçantë . Andriç është një nga ata krijuesit e rrallë që ta kuptosh duhet ta ndjesh duke lënë nënjanë atë ç’ka paraqet në aspektin sipërfaqësor por atë që shpreh me filozofinë e tij dhe jo rastësisht nderohet me çmimin nobel . Me artin e tij ai arriti të përcjell atë ç’ka i përket jo vetëm ballkanit por dhe mbarë njerëzimit jo vetëm në aspektin kohor por dhe në planin real .
Vepra e tij lind para së gjithash nga synimi për të endur nëpërmjet llojeve të narativës një reflektim të thelluar mbi historinë e Bosnjës moderne ,bëhet fjalë për një reflektim të udhëhequr me përpikmërinë e një historiani që e dokumenton vetveten me durim e seriozitet duke I kushtuar vëmendje së pari ,marrdhënie konkrete ,shoqërore politike që njerzit krijojnë mes tyre . Sidoqoftë e veçanta bashkëjeton me universalen në narativën e këtij shkrimtari,gjithnjë në merak për të gjetur në historinë e një individi ose të një populli shenjat e një çështjeje më të gjerë ,e cila përfshin mbarë njerëzit ,pikturuar si krijesa të angazhuara në orvajtjen për t’u bërë ballë fatit që i sfilit e nuk dinë ta kuptojnë . Qëllimi i tij është t’i krijojë hapësirë të shumëllojshmes e shumëformëshes ,faqet e librave janë gati gjithnjë në kuptimin e vertetë të fjalës ,të mbushura me personazhe ,skicuar në mënyrë të tillë që të arrijnë të dalin në pah elementët dallues ,nëse i përkasin këtij apo atij besimi fetar ,kësaj apo asaj etnie ,kësaj apo asaj klase shoqërore ato shihen prej rrëfimtarit me barazi duke treguar respekt për mënyrën sesi secili përballet me dhimbjet e veta ,fatin e vet apo si çdo njeri kultivon pasionin e tij ,për të përcjell mesazhin e tij human për ekzistencën njerëzore bazuar mbi bashkimin hynor .
Romani i tij “ Na Drin Cuprija” “ Ura mbi Drin” është një vepër e plotë e vizionit shumëformësh të realitetit.Fryt i vullnetit për të kryer një sintezë madhështore historike .Rëfimi përfaqëson një hark tejet të shtrirë kohor ,katër shekuj duke u ndalur mbi faktet që përfshijnë gjatë shekujve XVI dhe XX banorët e Vishengradit ,të ndarë nga lumi Drin për t’u ribashkuar nga ura që në pesqintën vezirit Mehmet Pash Sokolovic i lindi dëshira për ta ndërtuar për hir të ndjenjës “ bezdi fizike” që u skalit tek ai në çastin kur u shkëput nga duart e nënës së tij .
Ura e madhe prej guri sipas bindjeve dhe vendimit të vezirit duhej të bashkonte ,si unaza e një zinxhiri dy pjesë të perandorisë ,dhe të lehtësonte “në saj të dashurisë hynore” kalimin nga perëndimi në lindje dhe anasjelltas .
Ura nuk ishte një ndërtesë dosido por është një nga ato qe ngrihen për dashuri ndaj zotit dhe me vullneti hynor , një kohë disa burra i ngrenë ndërsa në të tjera kohëra të tjerë burra i shkatërojnë .
Po nga rrjedh ura ? Si u ngrit ura e parë në botë ?
Kur zoti i plotfuqishëm krijojë botën toka ishte e sheshtë dhe e lëmuar si nje tigan shumë i bukur smalti ,kjo e ligështoi djallin që e kishte zili njeriun për atë dhuratë të zotit e ndërsa ajo ishte ende siç kish dalë prej duarve hynore , e lagësht dhe e butë si një enë balte e papjekur ,ai u afrua vjedhurazi dhe e gërvishti me thonj fytyrën e tokës së zotit ,sa më thellë mundi ,kështu lindën lumenjtë e thellë dhe humnera që ndajnë një krahinë nga tjetra ,veçojnë banorët e njërës anë nga banorët e anës tjetër ,Një vizion real që autori e shpreh në hyrje të kapitullit të parë .Zotit i erdhi keq ,por nuk mund t’i kthehej veprës së tij nga e para të cilën e kishte ndërtuar me aq dashuri ,kështu dërgoi engjëjt me qëllim që të ndihmonin krijesat fatkeqe njerëzore , këta mbi pikat e ndërprerjes së veprimtarisë së tyre shpalosën flatrat dhe gjendja nisi të kalojë mbi ta prandaj më e madhja vepër e mirë është të ndërtuarit e një ure po ashtu sikurse mëkati më i rëndë qëndron në vënjen dorë mbi të ,për shkak se ç’do urë ,që nga ajo prej një trari të vetëm ,hedhur mbi një përua malor e deri tek ura mbi Drin e Mehmet Pashait , ka engjllin e vet ,i cili e shikon dhe e mban në këmbë ,deri sa ajo është e paracaktuar nga zoti të qëndrojë .
Ç’do rrëfim ,ngjarje ç’do personazh ,ç‘do dramë ,ç’do gëzim ç’do shpres në vepër është e lidhur me urën e gurtë .
Ura është e gjatë rreth dyqind e pesëdhjetë hapa dhe e gjërë nja dhjetë , me përjashtim të pjesës qendrore ku zgjerohet nëpërmjet dy tarracave përsosmërisht identike dhe në qëndër qëndron capija e quajtur ndryshe porta . Porta është pika më e rëndësishmë e urës ,sikurse ura është është pjesa më e rëndësishme e qytezës, c’do banor i vendit në ç’do orë të ditës e të nates mund të rendë tek porta të ulet mbi sofrën apo të shtyjë kohën për marrëveshje tregëtare apo fjalosjeje . Ka qënë porta ajo që që i ka falur karakterin banorve të qytezës ,apo në të kundërt ,ajo u konceptua sipas shpirtit dhe botëkuptimit të tyre u ndërtua për ta për nevojat e zakonet e tyre sepse nuk ekzistojnë ndërtime të rastësishme të shkëputura prej mjedisit njerëzor prej të cilët u lindën .
Gjeneza e jeta e ç’do ndërtimi të madh ,të bukur e të dobishëm ,si dhe marrdhënia e tij me habitatin në të cilin është ngritur shpesh sjell me vete drama të ndërlikuara e histori të mistershme . Sidoqoftë një gjë është e sigurt mes jetës së njerzëve të qytezës e kësaj ure mbahet në këmbë një lidhje intime shekullore .Fatet e tyre janë janë aq të gërshetuara me njëri –tjetrin sa nuk mund të mendohen të rrëfehen ndarazi . Për të tillë arsye të treguarit e lindjes të ngjarjeve të urës është një herësh të treguarit e jetës së qytetit dhe të njerëzve që banojnë atje nga brezi në brez po në atë mënyrë , nëpër të gjitha rrëfenjat e lidhura me qytetin deperton shkarazi edhe linja e urës të ngurtë me njëmbëdhjetë harqe ndoshta një urë e tillë hynore nuk mund të kishte harkun e dymbëdhjetë duke perfshirë dhe Judën në të por është e gurtë që perfaqëson qëndresën është e bardhë ka frymën hynore ,në pjesën e sipërme qëndron një pllakë prej mermeri të bardhë ,mbi të është gdhendurç’do ngjarje ,ç’do kronikë e qëndrushme përjetësisht kohërave për tu përciell mesazhin brezave pasrendës .
Mbi këtë urë shpërthejnë ëndërrat e para të dashurisë ,ndodhitë e para ,ndeshjet ,përqasjet e pëshpërimat e para ,posht saj rrjedh vrullshëm lumi Drin symbol i rrjedhës së jetës ,herë i egërsuar që përmbyt gjithçka e herë i qetë i lodhur nga karakteri i egër i stinës së dimrit .
Atë ç’ka përcepton në vepër është se në qëndër autori vë urën e cila pasqyron fatet ,jetën ,ndjenjat që përfshin në themel jo vetëm tabllonë historike të Bosnjës, i cili nuk kishte asnjë ndryshim me fatin e ballkanit të shtrirë në shekuj duke përjetuar të njëjtat dukuri ,të njëjtat ndjenja , të njëjtat dhimbje një fat i përcaktuar jo nga ata por nga perandoritë e mëdha .
Ngjarjet në roman fillojnë një mëngjes të vitit 1516 në Vishengrad ,asokohe kur lumi Drin me ujra të gjelbra e të rrëmbyera që shpesh “ turbullohet” vërshonte duke gëryer brigjet e zhveshura e të shkreta shkëmbore duke marrë gjithcka përpara .Atë kohë fati i Bosnjës varej nga perandoria otomane që në roman përfaqësohej nga Abidaga një njeri me sy jeshil dhe në dorë mbante kopacen e tij të gjelbër , një vend të rëndësishëm në roman autori ia kushton detajit dhe që shkrimtarë të mëdhenj janë ata të cilët vetëm me anën e një detajit të vetëm japin gjithë kuptimin e veprës . Të bie në sy kontrasti midis të gjelbrës dhe të bardhës ,por të gjelbrës dhe jo
të blertës , kjo e fundit ngjyra e blertë e lëndinave të parajsës në shtëpinë e zotit dhe sigurisht jo ngjyrën e mykut të gjelbër imcak që zakonisht shoqëron agoninë e udhëve apo ndërtesave të vetmuara që nuk mund ta nënvlersosh dot pas është dinak , në dinak i fshehur që po e shkele rrëshqet e nuk e di më pas ku përfundon .
E ku krahasohet e gjelbra me të bardhën e urës ,me veshjet e bardha të banorve të Vishengradit ,me rrjedhën e gjakut të bardhë të Radisavit ,frymën e bardhë hynore ,pasi një urë e tillë e përshpirtshme që të mbahej kërkonte dhe sakrificën e shpirtit.
Zoti e faltë dhe i dhënt paqe !
Oh i varfri martir ! Mjerë ne!
Po nuk e sheh që është shenjtëruar ?
Është një shenjti i dashuri im.
Nuk kish se si një perandori e madhe të nënshtronte një shpirt të shenjtë ,vetëm me anë të ciganëve ,krijesë jo i pagëzuar i pafe i pashpirt ta vësh në be për gjëra të tokes apo të qiellit ,ai që ia fal shpirtin materies .
Ndërkohë Ilinka e marrë endej përgjatë dimrit e humbur për të kërkuar fatin e fëmijëve të saj ,fatin që në dorë ia kishin marrë të tjerët e pamundur të flasë të reagojë ,e vetme e pambrojtur endet e vrarë ne realitetin e kohës por me shpresë .
Një frymë e re drite është gdhendur mbi pllakën e gurit që njësoj në ç’do tekst të shpallur botërisht qëndronte aty i përjetshëm në gurin e përjetshëm .
Ja Mehmet Pashai më i madhi mes të mencurve e të mëdhenjve të kohës së tij
Vuri në jetë premtimin e zemrës dhe nën kujdesin e vet e me lodhje ngriti urën mbi Drin
Mbi këtë ujë të thellë e me rrjedhë të rrëmbyer pararendësit nuk mundën të ndërtonin asgjë
Shpresoj në mirësinë hynore që vepra e tij të mbetet e fortë .
Që jeta e tij të rrjedhë lumë e kurrë të mos njohë mundime
“ Zoti e bekoftë këtë punë ,këtë urë të mbrekullueshme e të bukur “
Turq të krishterë apo hebrej të gjithë bashkë forca e elementeve natyrore dhe pesha e fatëkeqsive të përbashkëta e bën më të fuqishme ndjenjën e bashkimit pa dallim feje a etnie .Ajo ç’ka i bashkon njerëzit për të harruar ekzistencën e një realiteti të zymtë është rrethi i fuqishëm që njerëzit krijojnë pranë sofrës duke iu ofruar njëri – tjetrit raki nëpërmjet të cilës ajo që është reale duket ireale ajo e cilia i bën njerëzit të harrojnë dhembjen , mbi sipërfaqen e shkëlqyer të rakisë shquajnë fitoret e dëshiruara e shohin luftra e heronj lavdi e vezullime gjëra që në botë nuk gjenden . Është efekti i saj që e bëri Çokranin të tjetërsuar ,të lehtë pupul të vallëzote me vetësiguri gazmore si i mbartur nga ndonjë magji ecte atje ku është e ndaluar të vihet këmbë e ku askush nuk shkon kurrë .
E kështu mbi portë ,mes qellit ,lumit e maleve breznitë njëra pas tjetrës mësonin të mos u dhimbeshi tej masës ato që lumi i turbullt rrëmbente me vete tek të gjithë depërtonte filozofia spontane e qytezës ,jeta është mbrekulli e pazhbirushme sepse konsumohet e shpërbëhet pandalësisht ,e megjithatë zgjat e qëndron e fortë si ura mbi Drin .Mjerimet nuk zgjasin pafundësisht kalojnë ose së paku shndërrohen duke humbur në harresë ,dhe jeta mbi portë përtërihet por ura nuk ndryshon as me kalimin e viteve as të shekujve as me ndryshimet rrënjësorë të marrëdhënieve njerëzore .
Naracioni i Andriç shtrihet shekull pas shekulli dhe sigurisht kjo jo në planin historik ose më saktë qëllimi i tij kryesor nuk është historia po “ecuria e filozofia e racës njerëzore që përparonte” përgjatë udhës së përsosjes e progresit ,gjithçka tjetër mbeti e përfshirë në atë skutë të errët të vetdijes ku jetojnë e frekuentojnë bindjet e racave besimeve e kasave të vecanta të cilat në pamje të parë të vdekura të varrosura përgatisin për kohërat të mëpastme e të largëta metamorfoza e katastrofa të padëgjuara pa të cilat mesa duket nuk mund te ekzistojnë popujt ,dhe vecanërisht kjo tokë , ashtu sic solli ndryshimet ne rrjedhe shekulli i XX fatin e tmershëm të Lotikës nën ndikimin e luftës së dyte dotërore dhe jo vetëm .
Ç’farë është vlera e jetës ? Ç’farë ishte njeru dhe pasioni i tij ,i mallkuar i pashpjegueshëm për të luajtur me gjërat e veta dhe të të tjerëve me vetveten dhe gjithcka që e rrethon ?
Kështu është thurur jeta njerëzore dhe zoti i vetëm kështu deshi që në ç’do gjë të mirë të gjenden dy drama të keqia që mbi këtë tokë të mos ketë mirësi pa urrejtje ,madhështi pa zili në të njëjtën mënyrë siç ekziston fakti se dhe sendi më i vogël nuk ka mbetur pa hije . Jetën e ngritjeve të mëdha të rënieve të thella ku madhështia mplekset me tragjedinë jetën që në ndonjë mënyrë formon kundërpeshën e ekzistencës së tyre të paqtë e të njëformëshe në “potrë”
Një ekzistencë e varur prej të madhit i cili ndërtoj urën me shpirtin e dashurisë hynore e që është mëkat t’i heqësh qoftë dhe një gurë të vetëm dhe jo më këmben e shtatë atë ç’farë i përket atij, simbolin e përplotësimit atë që zoti arriti ta kryhej pas shtatë ditësh “ Kryeveprën e tij”
Por kjo nuk mund të ndodhë sa ekzistojnë njerëz të mëdhenj të ditur e bujar që për dashurinë ndaj zotit do të ngrejnë ndërtime të qëndrueshme me qëllim që toka të zbukurohet e njeriu mund të jetojë aty lehtësisht .
No comments:
Post a Comment